TOMISLAV SOKOL, FRANE STANIČIĆ:
Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu
TOMISLAV SOKOL, FRANE STANIČIĆ

Reforme sustava napredovanja u pravnoj znanosti u Republici Hrvatskoj: Velike ideje i mali narodi

Dr. sc. Tomislav Sokol, docent Hrvatskog katoličkog sveučilišta, zastupnik u Europskom parlamentu, 60 rue Wiertz / Wiertzstraat 60, 1047 Bruxelles/Brussels, Belgija; tsokol12@gmail.com; ORCID ID: orcid.org/0000-0002-3592-2967

Dr. sc. Frane Staničić, Predsjednik Ustavnog suda Republike Hrvatske i professor Sveučilišta u Zagrebu Pravnog fakulteta, Trg Republike Hrvatske 14, 10000 Zagreb; frane.stanicic@pravo.unizg.hr; ORCID ID: orcid.org/0000-0001-8304-7901

Sažetak

Pravna znanost predstavlja polje društvenih znanosti s izraženom nacionalnom dimenzijom. Analiza uspješnih i neuspješnih reformi sustava napredovanja u sustavu visokog obrazovanja pokazala je da je uspješna reforma nemoguća bez uzimanja u obzir posebnosti društvenih i humanističkih znanosti, odnosno njihove nacionalne komponente. Ključ opstanka malobrojnijih naroda poput hrvatskoga sastoji se u očuvanju vlastita identiteta i kulture, a sustav visokog obrazovanja u tom smislu ima važnu ulogu. Odluka Ustavnog suda iz 2013. definirala je ključna načela i predstavlja dobar temelj za svaku potencijalnu reformu sustava napredovanja. Svaka buduća pravna regulativa u ovoj sferi treba težiti pooštrenju uvjeta u smislu broja i kvalitete radova i projekata koji se traže, uz naglasak na sadržaj i znanstvenu izvrsnost, a ne na formalizam koji je u izravnoj suprotnosti s izvrsnošću. Međunarodne baze podataka pritom trebaju biti jedan od kriterija, ali nikako ne jedini, a svakako je potrebno adekvatno honorirati i publikacije ključnih nacionalnih institucija. Promjene pravila trebaju biti dobro promišljene, temeljene na širokim konzultacijama i uvoditi se tijekom precizno reguliranoga prijelaznog razdoblja kako bi se pristupnici mogli pripremiti i prilagoditi novoj situaciji. Jedino na taj način možemo zaštititi sigurnost i legitimna očekivanja naših znanstvenika i nastavnika te potaknuti kvalitetne mlade ljude da sreću potraže u hrvatskoj akademskoj zajednici i na taj način pridonesu zajedničkom javnom interesu.

Ključne riječi: baze podataka; napredovanje; pravna znanost; reforme; visoko obrazovanje

DOI: https://doi.org/10.3935/zpfz.75.3.1

Hrčak ID: 337762

URI https: https://hrcak.srce.hr/337762

Stranice: 313-350

Reforms of the System of Academic Promotion in the Field of Law in Croatia: Great Ideas and Small Nations

Tomislav Sokol, Ph. D., Assistant Professor at the Croatian Catholic University, Member of the European Parliament, 60 rue Wiertz / Wiertzstraat 60, 1047 Bruxelles/ Brussels, Belgium; tsokol12@gmail.com; ORCID ID: orcid.org/0000-0002-3592-2967

Frane Staničić, Ph. D., President of the Constitutional Court of the Republic of Croatia and Professor atthe University of Zagreb  Faculty  of Law, Trg Republike Hrvatske 14, 10000 Zagreb; mailto:frane.stanicic@pravo.unizg.hr; orcid.org/0000-0001-8304-7901

Summary:

Law represents a constituent part of social sciences with an emphasised national dimension. The analysis of both successful and unsuccessful reforms of the system of academic promotion in Croatia has shown that there can be no improvement without taking into account specificities of social sciences and humanities, particularly their national dimension. The key to small nations’ survival lies in a strong protection and promotion of their national identity and culture. The Constitutional Court’s decision from 2013 has set forth the crucial principles and represents a good basis for any potential attempt at reforming the system of academic promotion. Any future legal framework in the area should strive to increase the criteria concerning the number and quality of required academic papers and projects, emphasising content and excellence instead of formalism. International databases should be taken into account, but supplemented with other criteria, including in particular publications by crucial national institutions. Amendments to the rules should be carefully thought through and prepared, based on a broad public consultation and introduced gradually, in order to protect legal certainty and legitimate expectations on the part of our researchers and teachers. This is the only way to incentivise young capable people to become part of the Croatian academic community and work to contribute to the public interest.

Key words: citations bases; academic advancement; law; reforms; higher education

DOI: https://doi.org/10.3935/zpfz.75.3.1

Hrčak ID: 337762

URI https: https://hrcak.srce.hr/337762

Pages: 313-350